Wednesday 26 August 2015

FORUM REMAJA PERINGKAT KEBANGSAAN 2015




Forum Remaja Peringkat Kebangsaan 2015 berlangsung di Kuching, Sarawak dari 24 hingga 26 Ogos 2015. Forum ini merupakan program anjuran DBP dengan kerjasama KPM, Kesatuan Guru-guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB) dan Persatuan Linguistik Malaysia (PLM). Pertandingan peringkat Separuh Akhir diadakan di Kompleks Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuching dan Kompleks Belia dan Sukan Negeri Sarawak yang juga di Kuching. Dr. Roslan Saadon dari KGMMB bersama-sama Dr. Fatimah bt. Hj. Subet (UMS) dan En. Abang Patdeli Abang Muhi (DBP) dijemput sebagai hakim pertandingan separuh akhir.





Forum ini berjaya mengangkat kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa komunikasi, bahasa ilmu dan bahasa perpaduan. Para peserta mempamerkan kepetahan dan kebijaksanaan mereka mengeluarkan pandangan dan hujah menggunakan bahasa Melayu dengan baik. Penggunaan bahasa Melayu mereka amat baik dan sukar untuk membezakan mereka orang Melayu atau bukan Melayu. Hal ini menyangkal sesetengah kaum atau pihak yang beranggapan bahawa bahasa Melayu sukar dipelajari dan dikuasai. Sebagai contoh, peserta bukan Melayu seperti Fong Soon Ming, Cenessy Dewi Kenedy dan Angelina Derong dari SMK Tatau, Bintulu, Sarawak dapat berforum dengan amat baik menggunakan bahasa Melayu.



Dato' Hj. Mohamad Sabri Hj. Md. Arsad, Presiden KGMMB turut hadir dalam Pertandingan Akhir Forum Remaja itu. Beliau disertai oleh empat orang lagi wakil KGMMB. Tetamu kehormat pada pertandingan akhir itu ialah TYT Yang di-Pertua Negeri Sarawak. Johan Forum Remaja 2015 jatuh kepada SMK Kuhara, Tawau, Sabah manakala naib johan disandang oleh SMK Tatau, Bintulu, Sarawak. SMK Dato' Perdana, Kelantan menduduki tempat ketiga.


Kuih Celorot hidangan istimewa Orang Sarawak
(Tepung manis gula nipah dibungkus dengan daun nipah)

1 comment:

  1. Boleh dapat video untuk pertandingan forum remaja peringkat kebangsaan 2015?

    ReplyDelete