Tuesday 11 October 2016

SEJARAH PERSATUAN GURU MELAYU PULAU PINANG


Seiring dengan kesedaran kebangsaan yang mula pada awal abad ke-20, maka lahirlah persatuan guru yang pertama di Pulau Pinang. Persatuan ini dikenali sebagai Persakutuan Guru-guru Melayu Pulau Pinang dan Jajahannya (PGMPPJ). Kesatuan ini dibentuk pada tahun 1920 melalui usaha beberapa orang guru antaranya Mohammad bin Hj. Abdul Mutalib, Muhammad Zain bin Haji Ayub dan Che Cik bin Tajuddin. Pada masa terbentuknya PGMPPJ, ahli yang terkumpul seramai 240 orang. Mereka terdiri daripada guru-guru lepasan Maktab Teluk Belanga seramai 30 orang dan Maktab Melaka seramai 110 orang. Manakala selebihnya merupakan guru-guru tidak terlatih.

Cikgu Muhammad Zain Haji Ayob Pengasas PGMPPJ


Idea pembentukan persatuan ini diilhamkan daripada pertemuan bulanan yang berlaku semasa para guru datang ke Chowrasta, George Town untuk mengambil gaji. Para guru datang dari seluruh Pulau Pinang, Seberang Perai, Din- ding dan Pangkor yang dianggap sebagai salah sebuah Negeri Selat. Pada masa itu mereka berkumpul, berbual dan bertukar-tukar fikiran. Suka diingatkan bahawa mereka yang datang merupakan wakil-wakil guru yang mengambil gaji bagi pihak guru lain.Pertemuan tersebut memperlihatkan kepada guru-guru Melayu ini bahawa mereka boleh berkumpul dan bersatu. Muhammad Zain Hj. Ayub menyedari bahawa dalam keadaan yang sedemikian, adakah tidak mungkin guru-guru Melayu dikumpul dan disatukan di bawah satu persatuan.

Guru-guru Melayu Pulau Pinang 1930-an


Cikgu Muhammad Zain Haji Ayub merupakan teraju utama yang memainkan peranan penting dalam penubuhan PGMPPS. Pada bulan Januari 1920, beliau telah dihantar ke Pulau Pinang  dari Selangor dengan jawatan Penolong Nazir. Beliau menjadi tempat mengadu para guru dengan pelbagai isu dan masalah. Selaku seorang yang amat prihatin dengan nasib guru-guru dan pendidikan anak bangsa, maka beliau telah menganjurkan satu perjumpaan dengan guru-guru Melayu Pulau Pinang dan jajahannya. Tarikh keramat tersebut adalah 6 Ogos 1920 dan bermula pada pukul 8.00 pagi di Sekolah Chowrasta. Mesyuarat tersebut dihadiri seramai 65 orang guru dan mereka bersetuju untuk menubuhkan Persatuan Guru-guru Melayu Pulau Pinang dan Jajahannya (PGMPPJ). Dengan persetujuan mesyuarat, En. Muhammad Zain telah ditugaskan untuk membentuk perlembagaan persatuan. Mesyuarat agung penubuhan PGMPPJ  diadakan sebulan kemudian iaitu pada 3 September 1920. Pada kali ini seramai 96 orang guru hadir dan mereka telah menerima perlembagaan yang telah digubal oleh Cikgu Muhammad Zain bin Hj. Ayub. Mereka juga telah membentuk jawatankuasa untuk menguruskan persatuan. Jawatankuasanya adalah seperti berikut:

· Penaung: Mr. M.T. Clark (Nazir Sekolah)
· Yang Dipertua: Cikgu Muhammad Zain Hj. Ayub (Penolong Nazir)
· Setiausaha: Cikgu Ishak bin Md Taib
· Pen. Setiausaha: Cikgu Abu Bakar bin Naina Fakir
· Bendahari: Cikgu Muhammad bin Hj. Abdul Mutalib
· Pemeriksa Kira-kira: Cikgu Che Chik bin Tajudin
· Penjaga Kutub Khanah:Cikgu Haji Hashim bin Ab. Rahman
· Ketua Permainan Sepak Bola: Cikgu Abu Bakar bin Abdullah
· Pen. Ketua Permainan: Cikgu Md Isa bin Hj. Hasan
· Ketua Sepak Bola Seberang Perai: Cikgu Mustafa bin Abu Bakar
· Pen. Ketua Sepak Bola S. Perai : Cikgu Shabudin bin Maydin

· Ahli Jawatankuasa:
  Cikgu Mohammad b. H.A. Mutalib (Kumpulan Bandar)
  Cikgu Mohammad b. Mohammadiah (Kumpulan Bayan Lepas)
  Cikgu Puteh b. Md Amin (Kumpulan Balik Pulau)
  Cikgu Che Chik b. Tajudin (Kumpulan Penaga)
  Cikgu Puteh bin Muhammad (Kumpulan Aur Gading)
  Cikgu Arshad b. Hj. Omar (Kumpulan Permatang Pauh)
  Cikgu Ishak b. Tajudin (Kumpulan Bukit Mertajam)
  Cikgu Puteh b. Hj. Husain (Kumpulan Nibong Tebal)
  Cikgu Puteh b. Ahmad (Kumpulan Dinding dan Pangkor)

Matlamat penubuhan PGMPPJ boleh dilihat berdasar perlembagaan asalnya iaitu:

Mengukuh setia guru-guru dan melatih adab bangsa Melayu dan hendak mengadakan sebuah kutub khanah.

Berdasarkan tujuan tersebut maka dibentuk pelbagai aktiviti dan usaha seperti mewujudkan kutub khanah, menyediakan khairat kematian, meninggi dan memperjuangkan bahasa, menghasilkan majalah, tuntutan meningkatkan gaji guru, penyediaan hadiah untuk pelajar dan menganjurkan aktiviti sukan dan permainan. Atas usaha dan jasa Cikgu Muhammad Zain bin Hj. Ayub, PGMPPJ telah bersetuju menerima beliau sebagai ahli seumur hidup. Hal ini berlaku selepas 3 tahun umur PGMPPJ iaitu apabila beliau terpaksa melepaskan jawatan untuk berpindah ke Perak. Pada tahun 1934, PGMPPJ bertukar nama kepada Persatuan Guru-guru Melayu Pulau Pinang dan Seberang Perai (PGMPPS). Tidak dinafikan peranan Cikgu Muhammad Zain amat besar dan berpengaruh dalam penubuhan PGMPPJ. Tanpa beliau agak mustahil persatuan tersebut dapat direalisasikan. Menjadi dasar British untuk menghalang sebarang bentuk pertubuhan yang boleh mengancam kestabilan pentadbiran mereka. Melalui Penolong Nazir, persatuan guru yang wujud diharapkan dapat dipantau dan dikawal. Justeru, British meletakkan syarat Pengerusi persatuan mestilah seorang yang berjawatan Penolong Nazir dan penaungnya pula ialah seorang nazir yang terdiri daripada orang British.



1 comment:

  1. Assalammualaikum tuan...maaf nk tanya...tuan rujuk dimana ya?..sy tertarik utl naca lebih lanjut..boleh kongsikn bahan rujukn yg tuan guna

    ReplyDelete