Wednesday 5 June 2013

PENERIMA ANUGERAH SASTERA NEGARA KE-12



Y.Bhg. Dato' (Dr.) Haji Baharuddin Zainal (Baha Zain) dianugerahi Sasterawan Negara ke-12 dalam Majlis Pengurniaan yang disempunakan oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XIV. Majlis berlangsung pada 28 Mei 2013 (Selasa) bersamaan 18 Rejab 1434 di Hotel Royale Chulan, Kuala Lumpur. Anugerah Sastera Negara dikurniakan oleh Kerajaan Malaysia kepada sasterawan yang menulis dalam bahasa Melayu dan telah memberi sumbangan yang cemerlang dan berterusan dalam perkembangan kesusasteraan tanah air melalui ciptaan karya kreatif, pemikiran dan kegiatan sastera yang mermutu tinggi. Penghargaan dan penghormatan negara yang diberikan adalah dalam bentuk:

  • Warkah Penghormatan Negara
  • Wang tunai sebanyak RM60,000.00
  • Penerbitan sebanyak 50,000 naskhah buku atau nilai harga buku berjumlah maksimum RM500,00000 untuk dibeli oleh kerajaan dan disebarkan dengan luasnya ke sekolah, perpustakaan, jabatan dan agensi kerajaan.
  • kemudahan perubatan percuma dalam wad kelas satu di mana-mana hospital kerajaan.
  • kemudahan dan keselesaan untuk kegiatan mencipta karya sastera
  • kemudahan untuk menerbitkan karya
  • penterjemahan karya yang sesuai ke dalam bahasa asing
Baha Zain memberi sumbangan yang besar dalam bidang bahasa dan kesusasteraan Melayu. Beliau menulis esei, kritikan, puisi, cerpen dan terjemahan. Beliau juga telah menyusun semula Hikayat Bakhtiar (DBP, 1962), Hikayat Umar Umaiyah (DBP, 1964, 1988), dan Hikayat Cekel Waneng Pati (DBP, 1965). Hikayat Cekel Waneng Pati menerima hadiah UNESCO sebagai bahan bacaan tambahan yang baik untuk pelajar sekolah menengah.

Sumbangan yang banyak dalam bahasa dan sastera membolehkan Baha Zain menerima banyak anugerah. Antara anugerah yang diterima ialah S.E.A Write Awards, Darjah Kesastria Mangku Negara (KMN), Darjah Cura Simanja Kini (PCM), Dato' Paduka Mahkota Perak (DPMP), Anugerah Penyair Gapena, Tokoh Pejuang Bahasa, Anugerah Budaya Gapena, Augerah Ijazah Kehormat Doktor Persuratan dari USM, dan Anugerah Tokoh PENA.

Tn. Hj. Mohamad Sabri Hj. Mohd Arsad, Presiden KGMMB dijemput sama dalam majlis tersebut. Sebagai tanda sokongan terhadap pemartaban bahasa dan sastera, KGMMB dengan besar hati menyertainya. Sebagai sebuah kesatuan guru Melayu, KGMMB sentiasa prihatin dan tidak ketinggalan menyertai program yang berkaitan bahasa dan kesusasteraan. KGMMB juga akan menganjurkan seminar bahasa peringkat antarabangsa pada tahun 2014. 

No comments:

Post a Comment