Tuesday 2 October 2012

KAJIAN BABA & NYOYA - CHETTIAR DI MELAKA


Kajian melibatkan dua orang pensyarah dan 23 orang pelajar major Sejarah IPG Kampus Pulau Pinang. Program berlangsung dari 28 hingga 30 September 2012. Di Melaka, para pelajar terlibat dengan kajian lapangan. Para pelajar dibimbing oleh pensyarah mendapatkan maklumat melalui temuramah. Kawasan yang menjadi tumpuan pelajar ialah Jalan Tun Tan Cheng Lock, Bandar Hilir, Melaka. Kawasan kedua adalah kawasan petempatan masyarakat Chettiar di Gajah Berang, Melaka. Para pelajar telah menemuramah beberapa orang penduduk di Jalan Tun Tan Cheng lock untuk mendapatkan meklumat mengenai masyarakat Baba & Nyonya. Pelajar juga menemuramah En. K. Nadarajan Raja untuk mendapatkan maklumat berkaitan masyarakat Chettiar. Di samping mendapatkan maklumat sejarah melalui sumber lisan, para pelajar juga memperolehi maklumat di Muzium Baba & Nyonya dan Chitty Living Gallery. Maklumat yang diperolehi di lapangan akan digabungkan dengan maklumat yang diperolehi dari kajian kepustakaan dan diga- bungkan sebagai satu kajian ilmiah. Kajian yang diketuai oleh En. Roslan Saadon, Pensyarah Sejarah, IPG KPP berjaya mencapai matlamatnya. Semua pelajar berpuas hati dan mendapat pengalaman memperolehi maklumat sejarah melalui kaedah lisan.

7 comments:

  1. assalam...
    kajian ini cuba untuk mengumpul maklumat tentang masyarakat baba dan nyonya serta chetti.....byak maklumat dapat dari org perseorangan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kajian ini bertujuan mendedahkan para pelajar dengan budaya penyelidikan.

      Delete
  2. tahniah diucapkan kepada semua pelajar DPLI sejarah 2011 kerana berjaya mengadakan lawatan ke Melaka bagi mendapatkan maklumat tentang masyarakat babanonya dan chettiar. semoga dengan maklumat yang diperolehi akan membantu kita menambahkan lagi ilmu pengetahuan berkaitan masyarakat yang ada di Malaysia. saya sungguh sedih kerana tidak dapat menyertai rakan-rakan semasa lawatan tersebut. namun, saya amat berharap rakan-rakan sudi berkongsi maklumat dengan saya (nabilah, dpli-sr sejarah, Dis 2011)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nabilah boleh mendapatkan maklumat melalui internet. Banyak maklumat tentang babanyonya dalam internet.

      Delete
  3. Memang agak memenatkan apabila kami berjalan dan bertanya pada orang perseorangan kemudian menemuramah mereka. terdapat juga beberapa kekangan sebenarnya menyebabkan kami tidak dapat memperolehi maklumat yg banyak....namun begitu, maklumat yang kami perolehi amat berguna dan boleh memberi gambaran bagaimana cara hidup masyarakat Baba Nyonya dan Chettiar di Melaka ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu daripada kaedah penyelidikan sejarah adalah kaedah lisan. Anda sedang mengaplikasi apa yang dipelajari di bilik darh.

      Delete
  4. Proses mencari maklumat memerlukan pengkaji menemubual responden. Maklumbalas dan kerjasama yg diterima kadangkala tidak seperti yang kita jangkakan. Ini satu cabaran dalam melakukan sesebuah kajian.

    ReplyDelete