Sunday 9 August 2009

Program Cintailah Alam Sekitar

Assalamualikum.Para pelajar 3KSBM yang dikasihi sekalian. Program 2 hari satu malam di Pantai Karachut amat mencabar terutamanya kerana terpaksa berjalan selama 2 jam pergi dan balik. Aktiviti tersebut menguji ketahanan fizikal dan mental. Sesetengah pelajar boleh menghadapinya dengan hati yang tabah dan tenang, sesetengahnya pula kelihatan kurang selesa dengan keadaan tersebut. Mungkin anda sudah biasa dengan keselesaan? Anda kurang mengikuti kegiatan bersukan dan rekreasi lasak. Walaupun ada yang membebel dan masam mukanya seperti cuka, tapi cikgu amat berharap program memberikan banyak impak yang positif. Berikan komen dan pandangan anda.

13 comments:

  1. alhamdulilah...

    saya pergi jugak ke sana....

    memang best la... byk perkara yang saya belajar..

    kalau boleh, buat lagi pada masa kana datang.

    sebelum degree, matlamat saya hendak daki gunung kinabalu...

    ReplyDelete
  2. ya, alhamdulillah...
    saya mengakui bahawa memang terasa penat mengikuti program ini..
    walaubagaimanapun, saya tetap merasa seronok dan bersyukur kerana mendapat pelbagai pengalaman yang mungkin dapat saya gunakan sebagai guru pelatih.
    syabas diucapkan kepada semua pelajar 3ksbm serta en. Roslan dan DR. Raini..

    ReplyDelete
  3. saya berasa sgt b'syukur coz dah slmt blk ke mktb smula...pd pndpt sy, program ni sgt menarik coz byk input yang sy perolehi spnjg program ni sprt mengenai habitat alam semulajadi dan kehidupan penyu yg xprnh sy tahu sblm ni...Tp trdpt beberapa perkara yg dpt dipertingkatkan lg agar program ini lbh berkesan...Selain itu,perancangan yg lbh rapi diperlukan agar program ini menjadi lbh menarik...Ape2 pun tq vry much kpd mamu lan coz bwk kami jln2 cr ilmu br kat cne...pasni bwk r kami jln2 lg...hehe=)
    fana_zamani 3ksbm

    ReplyDelete
  4. salam...
    syukur alamdulillah kerana program yg telah kami rancang sejak sekian lama ini telah bejaya dilaksanakn dngan jayanya..
    dngan mengikuti program ini, sya bru sdar(terbangkit dri lamunan)bhawa pentingnya alam sekitar pada kita..
    program ini membuatkan sya dan rakan2 lebih menghargai alam sekitar.
    tahniah diucpkan kepada jawatan kuasa program cintakan alam sekitar..
    sekian..
    chawe (ajk Peralatan progam)

    ReplyDelete
  5. salam...
    satu program yg benar2 mencabar stamina dan fizikal saya.maklumlah dah lama x exercise....skali henjut treking 2 jam,pancit bai...
    tapi alhamdulillah,byk mengajar saya sbgai bakal guru(yg mungkin posting sarawak&sabah) tntg betapa hebat ciptaan Allah...
    sesuai ngan motto 'penat,sakit tapi seronok'
    cite byk x guna,tahniah rakan2 KSBM dan lecturer berkaliber,dr. raini and EN.ROSLAN..
    GANBATTE KUDASAI!!
    merul_eclipsequest.com

    ReplyDelete
  6. asslmualaikim..

    saya mengaku saya ada membebel kerana pertukaran program yang memerlukan kami 'trekking' balik selama 2 jam.. tetapi setelah sampai, saya sedar bahawa tiada apa yang tak dapat dilakukan..
    we just need courage and patient..sesuai dgn pepatah 'when there is a will, there's a way.. thanx to cik roslan, saya sedar ttg perkara ni..

    btw..
    camping kali ni best dan diharap ia akan dirancang lagi pd masa hadapan..

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum cikgu lan,...akhrnya progrm yg dirancg dpt dilaksanakan...alhamdulillah,sume b'jalan lancr tanpa sebarang mslh besar...byk ilmu yg dipelajari sepanjang aktiviti ini dijalankan...pengalaman yg diperoleh jge takde tolok bandingnye...pengalaman'jungle trekking' yg paling hebat pernah sy lalui...nilai kesabran & smgt setia kawan(kerjasama)adalah perkare utame yg dititikberatkan ketika progrm ini dijalankan....akhr kate,,terime kaseh byk cikgu lan,budi baek ckgu amat sy hargai..tidak lpe jge kpd rakan2 ksbm sekalian...mge kte diberkati sentiase dalm ap jua kte lakukan...insyaAllah=)..(Fatimah-3ksbm1)

    ReplyDelete
  8. salam...
    Saya rasa gembira kerana prgram yg dah lama kami plan akhirnya berjaya.
    Program ini telah meberikan suatu kesedaran tentang kepentingan alam sekitar kepada saya.
    Program kali ni memang BESt...
    Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan ribuan dan jutaan terima kasih kepada ckgu Roslan yang telah banyak membimbing kami.
    TERIMA KASIH CIKGu...

    Note: harap cikgu buat program seperti ini pada masa akan datang...

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum cikgu...
    pada awalnya saya berasa kurang yakin bahawa camping kita ni akan berjalan lancar sebab cuaca masa kita bertolak tu wat saya masam muka ja.
    tapi alhamdulillah allah memberkati perjalanan kita disana. ujan berhenti dan kita dapat meneruskan ekspidisi menuju ke kemuncak destinasi...
    saya bersyukur semua orang selamat menjalani latihan fizikal dan mental ini.selain itu saya berasa bertuah kerana berada dalam jss yg sgt aktif membuat plbagai aktiviti untuk kami.
    memang tidak dinafikan bahawa segala penat lelah kita terbayar dengan pengalaman yang diperolehi.
    akhirnya saya ucapkan jutaan terima kasih yang tidak terhingga kepada pensyarah yg dikasihi dr. raini & ncik roslan

    ReplyDelete
  10. wow...
    byk nyer komen beliau...

    org yg dh lame ad blog pun, korg x komen...
    cm nie la... huhuhu...

    sesape yg nk join kelab "Mendaki Gunung Kinabalu"
    bg name kat aku....

    pertimbangkan erk...
    bez ooo dpt naek ke puncak..

    tp..
    kene rajin, x membebel, suke cabaran, simpan duet, kene selalu ikut latihan setiap minggu...

    dan sebagainye...

    kekal kan ukhwah antara kita, kerjasama sgt penting, cintai-mencintai antara sahabat, sayang-menyanyangi, kasih-mengasihani (lebih2 plak aku nie)....

    ok sumer kawan2...

    bubuy

    ReplyDelete
  11. sory la lmbt komen skit...
    bnyk krje...
    tahniah sume krne brjye mlaksnakan prgram ni
    ltih pun bkan la truk sgt
    ad lg yg lgih hevy....
    so thanks to our lcturers...
    jasamu dkenang
    dihrap bnyk lg tmpat lain yg bleh kte huru-harakan
    haa stu lagi...
    ap beze kereta baru ngn bini mude....
    wakakakaka

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum sume..
    Alhamdulillah,b'syukur sgt dpt pegi n balik ngan selamat tanpa sebarang mslh besar.
    pengalaman yang sangat menarik sepnjang berada disana.
    penat jungle treking memang sangat terasa tetapi 'teka-teki menarik mlm hari' mampu mengubat kepenatan disiang hari..huhu..
    thanks 2 en.lan n dr.raini n kwn2 sume..
    rase best sgt program kali ni walaupun sy sbnrnya xske ngan aktvt2 outdoor ni tp kali ni mmg best n byk perkara baru yg sy blaja..
    jgn lupe bwat lg cmni next time kt tmpt jauh cket la..
    THANKS 2 ALL OF U..
    I LOVE U ALL..

    ReplyDelete
  13. salam..
    kenangan dwaktu malam d pantai kerachut merupakan pngalaman yang plng indah dan *&^*^$(pandai2 pikir) hehe..

    ReplyDelete