Sunday 27 March 2016

GINJALKU SAYANG HILANG FUNGSINYA

Orang yang paling dekat ketika aku dilanda ujian adalah isteriku. Dia sentiasa bersama-samaku dalam apa jua keadaan. Walaupun fizikalku semakin lemah, namun semangatku sentiasa hidup. Isteri sentiasa memberikan kata-kata semangat kepadaku. Begitu juga doktor-doktor yang memeriksaku sentiasa memberikan harapan dan kekuatan untuk aku meneruskan rawatan.

Namun pada malam hari apabila isteriku sudah tiada, doktor-doktor juga sudah tiada, tinggal aku sendirian bersama-sama kesedihan dan kekecewaan. Walaupun pada siangnya aku tidak mahu menunjukkan kesedihanku, tetapi pada malam hari ketika aku sendirian keadaan berbeza. Hatiku menjadi teramat sayu dan rasa kehilangan. Pelbagai perasaan negatif datang. Aku bukan lelaki yang normal. Aku akan berhadapan dengan pelbagai kesukaran, kekurangan dan kelemahan.

Satu perkara yang mampu aku lakukan ialah mengadu kepada Illahi. Aku mengambil wuduk dan solat sunat di tepi katilku. Selepas solat aku berdoa dan memohon kepada Illahi agar penyakitku disembuhkan. Dalam waktu yang sama air mataku mengalir, terlalu mudah ianya mengalir keluar. Solat merupakan aktiviti penting dan menjadi penawar dukaku semasa aku di hospital. Jika tidak di tepi katil aku akan bersolat di surau hospital. Ini yang dikatakan ketika kita susah kita akan lebih kerap mengingat Yang Maha Kuasa.

Waktu siang sampai, aku melalui rutin yang sama - makan ubat, ambil darah, ambil tekanan darah, diperiksa oleh doktor dan dialisis jika perlu. Namun, paling menarik di wad yang aku duduki ialah pelbagai peristiwa dan pengajaran yang berguna sebagai panduanku. Aku melihat beberapa orang pesakit yang jauh lebih muda daripadaku sudah mengidap sakit buah pinggang. Ada pesakit yang berada dalam keadaan yang amat kritikal dan mengidap pelbagai penyakit lain selain sakit buah pinggang. Melihat keadaan tersebut, aku bersyukur dengan keadaanku. Aku hanya mengidap sakit buah pinggang sahaja.

Selang dua hari, sorang pesakit tua berbangsa Cina ditempatkan di sebelah katilku. Aku rasa tidak selesa kerana kehadirannya menyempitkan ruang. Pek air kencingnya yang digantung di tepi katil juga mengganggu penglihatanku. Jika aku baring dikatilku dan aku menoleh ke kanan, maka muka dan mataku akan mengadap pek air kencing tersebut. Hal tersebut hanya seketika sahaja. Perasaan geli bertukar menjadi simpati. Aku cuba mengenalinya dan bertanya apa penyakit yang dihadapi. Dia berkata, "Ada macam-macam barang lo...penat ada, jantungpun ada, buah pinggangpun rosak". Suatu yang mengkagumkan aku tentang dia ialah kesungguhannya untuk hidup. Beliau tiada saudara mara dan hanya sebatang kara. Beliau mengidap pelbagai penyakit pula. Malah mata hanya berfungsi sebelah dan dapat melihat sekitar 30 peratus sahaja. Tetapi dia sentiasa berusaha untuk hidup. Dia sentiasa mematuhi segala arahan doktor, makan ubat dan minum mengikut sukatan yang dibenarkan. Dia tidak akan meminta bantuan tetapi sebagai jiran aku sentiasa melihat apa sahaja perkara yang boleh dibantu. Aku juga sering memberi makanan yang aku makan untuknya.

Tidak lama kemudian, rakanku ini dipindahkan ke katil lain yang lebih dekat dengan bilik air. Katilnya diganti dengan pesakit lain. Kali ini lebih menakutkan aku. Pesakit ini tiada kedua-dua kaki kerana dipotong akibat kencing manis. Walaupun mulanya aku rasa janggal dan kurang selesa, namun hati ini mudah sahaja merasa simpati dengannya. Ketika ketiadaan isterinya, aku sering diminta membantu dia untuk menyandar atau duduk. Dia tidak boleh melakukan sendirian kerana kurang sifat. Perkara yang mengkagumkan aku tentang pesakit ini ialah perhatian dan ikatan kasih seorang isteri terhadap suami. Suami yang sakit ini sentiasa merengek, merayu, meminta perhatian isteri, dan kadang-kadang dimarahi. Namun, isteri hanya tersenyum, bersabar dan memegang wajah suami dengan penuh pengertian dan kasih sayang. Itu yang selalu kulihat dan aku kagum dan terharu. Isteri yang keletihan dan kini berada dalam kepayahan atas kesakitan dan kekurangan suami masih boleh melayan suami dengan baik, ikhlas dan penuh kasih sayang. Ini yang dikatakan kasih sejati. Kasih bukan ketika senang dan ketika berada sahaja, tetapi kasih yang abadi dalam semua keadaan.


7 comments:

  1. Semoga cepat sembuh dr. Roslan.

    ReplyDelete
  2. Semoga cepat sembuh dr. Roslan.

    ReplyDelete
  3. Al fatihah...
    semoga arwah tenang di sana...

    ReplyDelete
  4. Selamat hari ulang tahun ayah. Semoga tenang di sana inshaallah

    ReplyDelete
  5. Selamat hari ulang tahun ayah. Semoga tenang di sana inshaallah

    ReplyDelete
  6. Genap 2 tahun pemergian cikgu roslan... yaAllah ampunilah semua dosa guruku.. Tempatkan dia di syurgaMu.. Terima kasih cikgu.. Jasamu akan kukenang hingga ke akhir hayat..

    ReplyDelete
  7. Allah sayangkan Arwah Dr.Roslan..Saya bersaksi beliau insan terhebat dalam arena perguruan.banyak kenangan bersama dididik beliau.setiap waktu,teringatkan arwah,pasti sedih dihati.

    ReplyDelete