Forum diadakan sempena Pelancaran Hari Guru Peringkat Kebangsaan Ke-42 melibatkan tiga orang cendikiawan iaitu Prof. Dato' Dr. Sidek Baba, Prof. Dato' Dr. Teo Kok Seong dan Prof. Dr. N.S. Rajendran. Moderatornya pula merupakan seorang yang tidak asing lagi iaitu Tuan Syed Munawar Syed Mustar. Ketiga-tiga panel membicarakan perkembangan dan masa depan pendidikan negara serta isu-isu yang berkaitan dengannya. Dalam sesi soal jawab, Cikgu Zahari mewakili KGMMB telah menimbulkan persoalan tentang kedudukan bahasa Melayu. Bahasa Melayu dilihat masih lagi belum berada di persada yang sepatutnya. Beliau mencadangkan agar guru bagasa Melayu diberikan elaun sebagaimana guru bahasa Inggeris. En. Ismail, wakil PIBG PPD Barat Daya Pulau Pinang mencadangkan pihak kerajaan lebih bersungguh-sungguh dalam menangani isu perkauman melalui pendidikan. Menurut beliau formula yang terbaik adalah melalui sekolah satu aliran. Rumusan perbincangan seolah-olah memperlihatkan ahli panel dan para peserta amat bersetuju jika pendidikan satu aliran diwujudkan demi integrasi dan perpaduan yang lebih mantap.
Wednesday, 15 May 2013
FORUM HARI GURU
Forum diadakan sempena Pelancaran Hari Guru Peringkat Kebangsaan Ke-42 melibatkan tiga orang cendikiawan iaitu Prof. Dato' Dr. Sidek Baba, Prof. Dato' Dr. Teo Kok Seong dan Prof. Dr. N.S. Rajendran. Moderatornya pula merupakan seorang yang tidak asing lagi iaitu Tuan Syed Munawar Syed Mustar. Ketiga-tiga panel membicarakan perkembangan dan masa depan pendidikan negara serta isu-isu yang berkaitan dengannya. Dalam sesi soal jawab, Cikgu Zahari mewakili KGMMB telah menimbulkan persoalan tentang kedudukan bahasa Melayu. Bahasa Melayu dilihat masih lagi belum berada di persada yang sepatutnya. Beliau mencadangkan agar guru bagasa Melayu diberikan elaun sebagaimana guru bahasa Inggeris. En. Ismail, wakil PIBG PPD Barat Daya Pulau Pinang mencadangkan pihak kerajaan lebih bersungguh-sungguh dalam menangani isu perkauman melalui pendidikan. Menurut beliau formula yang terbaik adalah melalui sekolah satu aliran. Rumusan perbincangan seolah-olah memperlihatkan ahli panel dan para peserta amat bersetuju jika pendidikan satu aliran diwujudkan demi integrasi dan perpaduan yang lebih mantap.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment